Interviews

Change Management: meetbare wijzigingen

16 november 2023

We praten met Frans Torcque, mede-eigenaar en Sales Lead bij Codecast. Hoewel hij geen achtergrond als IT-ontwikkelaar heeft, helpt zijn ervaring in de financiële sector - en bijbehorende digitale systemen - hem wel met het overbrengen en begrijpbaar maken van deze materie. Bij Codecast is Frans de verbindende factor tussen klantrelaties, techniek en interne processen. We praten over zijn perspectief op digitale transformatie en de waarde van Change Management in dit domein, het streven naar slimmere bedrijfsprocessen en een vloeiende overgang naar de toekomst.

We praten met Frans Torcque, mede-eigenaar en Sales Lead bij Codecast. Hoewel hij geen achtergrond als IT-ontwikkelaar heeft, helpt zijn ervaring in de financiële sector – en bijbehorende digitale systemen – hem wel met het overbrengen en begrijpbaar maken van deze materie. Bij Codecast is Frans de verbindende factor tussen klantrelaties, techniek en interne processen. We praten over zijn perspectief op digitale transformatie en de waarde van Change Management in dit domein, het streven naar slimmere bedrijfsprocessen en een vloeiende overgang naar de toekomst.

Veranderingen zijn onvermijdelijk. Maar waarom is het zo belangrijk voor organisaties om deze veranderingen meetbaar te maken?

‘Om beter inzicht te krijgen. Als je data kunt verzamelen, heb je in ieder geval een start. Als je dit niet doet, kun je ook niet zeggen: ‘Wat wil ik in de toekomst beter doen dan gisteren?’ En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van die data. Veel bedrijven en organisaties verzamelen van alles, maar zijn eigenlijk nog steeds zwevend. Het is alsof je een schat aan informatie hebt, maar de sleutel mist om die te ontsluiten. Een goed doordachte verandering moet gebaseerd zijn op feiten en cijfers.

Met meetbare gegevens in de hand kun je effectiever plannen voor de toekomst en doelgerichter werken. Je kunt concreet vaststellen wat je wilt verbeteren ten opzichte van gisteren, en dat vormt een krachtig kompas voor groei. Het is de enige manier om écht objectief te kunnen sturen.’

Het implementeren van Change Management in een organisatie? Doe je dat met het inrichten van bepaalde processen, een dashboard of data-management?

‘Ik zie het als volgt: een ondernemer is een doener. Die start met het doen waar hij of zij goed in is. CEO’s zijn vaak geen ondernemers; dat zijn mensen die geleerd hebben over structuren, bedrijven en organisaties, maar dat ‘onderbuikgevoel’ hebben ze vaak niet. Het nadeel van een ondernemer is weer dat ze vaak niet in de gaten hebben wat ze wel of niet goed doen. Als een CEO bepaalde dingen bedenkt zonder die ingeving bij de verkoopdirecteur of marketingafdeling te checken, kun je niet innoveren. De top van de organisatie moet het belang van verandering erkennen en actief ondersteunen; dat kan alleen als ze in contact staan met de werkvloer en de mensen over wie de verandering vaak gaat.

Nogmaals, het is echt van cruciaal belang dat de top van de organisatie het belang van verandering erkent en actief ondersteunt en uitdraagt naar de medewerkers; dan ga je een etage lager naar alle afdelingen en bedrijfsprocessen en vervolgens richt je processen zo in dat alles zichtbaar en vooral ook meetbaar wordt. Verschillende afdelingen en bedrijfsprocessen kunnen verschillende meetpunten hebben, afhankelijk van hun doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan Marketing & Communicatie versus Logistiek. Daarom is het belangrijk om een combinatie van gegevensbeheer, procesautomatisering en eventueel dashboards te gebruiken om veranderingen in de hele organisatie te ondersteunen.’

het is echt van cruciaal belang dat de top van de organisatie het belang van verandering erkent

Ook hier draait het dus uiteindelijk weer om mensen. Ik zie een parallel met het gesprek dat we met Rik hebben gehad over bedrijfsmatige software.

‘Klopt! Duik niet meteen de techniek in, ga niet meteen processen aanpassen. Ga eerst met elkaar kijken en inventariseren wat er aan de hand is; stel vooral vragen. Ik heb zoveel automatiseerders meegemaakt die gelijk alles op de schop gooien; drie maanden bouwen, een fantastische interface, maar niet écht nadenken over functionaliteiten. Dit zal bij Codecast niet zo heel snel gebeuren; wij vragen soms wel tien keer waarom iets belangrijk is, of waarom dit zo snel geregeld moet worden. Dat voelt vaak een beetje zeikerig.

Soms voelt het zelfs als een remmende factor in het proces. Maar als je ziet wat er vervolgens allemaal uitkomt, is het op de lange termijn veel kostenefficiënter. Klanten zien dan ook dat het Change Management-proces eigenlijk ontzettend leuk en boeiend is. Door deze manier van communiceren, en de bijbehorende resultaten, kunnen organisaties ook intern successen vieren en hun teams motiveren. De bedrijven waar wij mee werken, laten de hogere omzet, winst en besparing vaak gedeeltelijk weer terugvloeien naar hun personeel in de vorm van een bonus of bedrijfsuitje.’

Je stelt dus voor om altijd eerst te inventariseren, en pas daarna eventueel te beginnen met het implementeren van technische oplossingen. Kun je wat meer vertellen over het begrip ‘baseline’ of ‘0-meting’?

‘Het leven, de maatschappij en wettelijke eisen veranderen constant. Er gebeurt van alles waardoor je telkens moet bijsturen. Met een 0-meting creëer je de mogelijkheid om in te zoomen op details. Het is niet erg als bepaalde doelstellingen niet worden gehaald, maar met een 0-meting kun je verklaren waarom dat het geval is. Het biedt context en gegevens om te begrijpen waarom bepaalde resultaten worden behaald en dient als een referentiepunt om groei en verbetering te meten.’

Met een 0-meting creëer je de mogelijkheid om in te zoomen op details

Zijn er opkomende trends of technologieën die Codecast gebruikt om sneller tot die baseline en tot dat inzicht te komen?

Ik hoor de jongens op kantoor veel praten over AI en de mogelijke oplossingen, maar in de praktijk maken we eerder gebruik van geavanceerde data-analyse en business intelligence-tools die ons helpen bij het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens. Denk bijvoorbeeld aan ons eigen platform om de integratie van systemen en automatische aansturing van processen overzichtelijk, snel en robuust in te kunnen richten. Dat is niet deep-learning AI, maar een tool die ons helpt bepaalde trends en patronen te ontdekken, zodat we beter begrijpen waarom bepaalde dingen gebeuren. Het draait uiteindelijk allemaal om het maximaliseren van inzicht en minimaliseren van overlast, en dat doen we graag met behulp van de juiste tools en technieken; het spreekt voor zich dat deze voor elke klus weer anders zijn.

Dit is het tijdperk van de digitale transformatie. Mensen verwachten steeds meer. En ze verwachten het nú. Dit tijdperk vraagt om een nieuw soort efficiëntie, om optimalisatie tot ver achter de komma. Het vraagt om slimme, doelgerichte automatisering van bedrijfsprocessen en integratie van systemen die dat mogelijk maken. Wil je meer weten over onze visie op het stapsgewijs automatiseren van jouw bedrijfsprocessen? En hoe je dat met IT kan realiseren? Kom in contact met Frans. Hij vertelt je graag alles over onze ontwikkelingen en oplossingen.