Bij CodeCast hebben we ruime ervaring met het koppelen van bedrijfssystemen aan diverse kredietinformatiebureaus zoals EDR en Focum. De informatie die zij verstrekken kan nuttig zijn in meerdere bedrijfsprocessen. Wil je alleen nieuwe klanten scannen? Of heeft een periodieke controle op de bestaande klantenbase ook nut? Wij adviseren uiteraard graag bij het in kaart brengen van de processen en mogelijke optimalisaties.
Naarmate een klant langer producten of diensten afneemt ontstaat er intern ook een schat aan waardevolle informatie. Denk bijvoorbeeld aan het betaalgedrag; zijn daar trends in te herkennen? Een klant met wie je een langdurige relatie hebt en die altijd op tijd betaalt, mist opeens een maandelijkse nota. Wat is de kans dat deze
klant ook de volgende nota niet op tijd zal voldoen? En hoe groot is de kans dat het klantenaccount op den duur op de lijst van wanbetalers terechtkomt?
Door bedrijfsprocessen op dit soort vragen in te richten en proactief te handelen is een relatie wellicht te redden of kan financiƫle schade voorkomen worden. De manier waarop dit gebeurt hangt af van waar jij als ondernemer je prettig bij voelt. Deze optimalisaties hoeven niet altijd grote impact te hebben op de business processen. Een oplossing kan zo simpel zijn als tijdig contact opnemen en vragen naar de situatie. Misschien kan het aanbieden van een betalingsregeling uitkomst bieden? Of kan hierdoor in een vroeg stadium achterhaald worden dat het risicoprofiel van deze klant is veranderd, en daarmee dus ook de manier van zaken doen. Ongeacht de aanpak wordt het debiteurenrisico een stuk overzichtelijker.