Steeds vaker zullen bedrijven zich genoodzaakt zien om een volledig beeld van hun klant te hebben. Zowel bij nieuwe als bestaande relaties. Het voorkomen van CDD missers, door tijdig in beeld te hebben welke risico’s een onderneming loopt, zal bijdragen aan het voorkomen van fraude en witwassen. Je moet bij de wetgever kunnen aantonen dat je er als organisatie zoveel mogelijk – en naar alle redelijkheid – aan doet of hebt gedaan om dit te voorkomen. Het is essentieel om dit snel en compleet in beeld te kunnen brengen. Op welke manier kan automatisering dit eenvoudig borgen binnen de bestaande processen?
ICT is de sleutel om zonder al te veel gedoe je CDD te implementeren. Goed ingerichte automatisering en data analyse zullen in dit geval het verschil maken. Met ICT vertaal je een eigen gecreëerd risicoprofiel naar geautomatiseerde checks die keer op keer de data matchen met verschillende databases. Aan de hand van verschillende meetmomenten heeft een bedrijfssysteem optimaal en voldoende inzicht om een bepaald risico in beeld te brengen en daar waarden aan toe te kennen. De kracht van ICT zit hem hier niet zozeer in het automatisch en real-time checken van data, maar het formuleren van een uitkomst.
Door gebruik te maken van data en de mogelijkheid om dit in de juiste context te kunnen plaatsen krijgen bedrijven meer en vooral beter inzicht in klanten. Met ICT zorg je er eigenlijk voor dat ook dat laatste stapje, het analyseren van het risicoprofiel naar een eenduidig advies, duidelijk en helder naar je team wordt gepresenteerd. Bij een zogeheten ‘’red flag’’ gaat er een alert af en is er direct een totaaloverzicht met cruciale informatie beschikbaar: waar wringt de schoen en waar is er extra aandacht vereist? Meteen duidelijkheid! Voor zowel het management als de werkvloer.