Ook hier draait het dus uiteindelijk weer om mensen. Ik zie een parallel met het gesprek dat we met Rik hebben gehad over bedrijfsmatige software.

‘Klopt! Duik niet meteen de techniek in, ga niet meteen processen aanpassen. Ga eerst met elkaar kijken en inventariseren wat er aan de hand is; stel vooral vragen. Ik heb zoveel automatiseerders meegemaakt die gelijk alles op de schop gooien; drie maanden bouwen, een fantastische interface, maar niet écht nadenken over functionaliteiten. Dit zal bij Codecast niet zo heel snel gebeuren; wij vragen soms wel tien keer waarom iets belangrijk is, of waarom dit zo snel geregeld moet worden. Dat voelt vaak een beetje zeikerig.

Soms voelt het zelfs als een remmende factor in het proces. Maar als je ziet wat er vervolgens allemaal uitkomt, is het op de lange termijn veel kostenefficiënter. Klanten zien dan ook dat het Change Management-proces eigenlijk ontzettend leuk en boeiend is. Door deze manier van communiceren, en de bijbehorende resultaten, kunnen organisaties ook intern successen vieren en hun teams motiveren. De bedrijven waar wij mee werken, laten de hogere omzet, winst en besparing vaak gedeeltelijk weer terugvloeien naar hun personeel in de vorm van een bonus of bedrijfsuitje.’