‘Bedrijven beginnen vaak klein, doen alles met de hand en gaan op den duur bepaalde zaken automatiseren. In de praktijk zie je deze manier van werken veel vaker voorkomen ten opzichte van bedrijven die hiervoor een strategie hebben geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Maar het heeft alles te maken met welke tak van sport een ondernemer zich bezighoudt; bij een bakker is zo’n strategie natuurlijk van ondergeschikt belang, terwijl een bedrijf met een cloud-based product eigenlijk niet zonder kan. Maar zelfs bij cloud-based bedrijven zie je vaak dat ze hier niet goed over na hebben gedacht; als je software gaat aanpassen, opschalen en automatiseren als het écht moet, moet het bedrijf ondertussen doordraaien op de oude manier van werken. Het omschakelen naar de nieuwe manier kost ook tijd en geld, en is vaak frustrerend voor het team.
Een bedrijf is op zo’n moment ontzettend afhankelijk van de software. En die afhankelijkheid is iets wat je wilt voorkomen. Je ziet het de laatste jaren steeds vaker bij consumenten die na het faillissement van een bedrijf niet meer gebruik kunnen maken van het aangeschafte product; denk bijvoorbeeld aan wat er recentelijk met VanMoof is gebeurd. Je ziet het ook regelmatig gebeuren in de game-industrie; als een game-developer omvalt, kan een spel niet meer gespeeld worden omdat de servers niet beschikbaar zijn. Ook met bijvoorbeeld elektronische deurbelfabrikanten zal dit probleem in de toekomst ontstaan. Er zijn volgens mij twee merken die de opgenomen video’s lokaal opslaan; bij de andere fabrikanten wordt het geüpload in de cloud. Als ze door omstandigheden de rekeningen van de server niet meer kunnen betalen, gaat alles op zwart. ‘