Wat doet Codecast om niet in de software-developer-rabbit-hole te vallen?

‘We zien vaak dat klanten eerst zelf oplossingen verzinnen waar soms al half over de techniek is nagedacht, maar daar proberen we altijd van weg te sturen; uiteindelijk krijgen wij altijd de vraag over een functioneel probleem. Wij kunnen intern het best bepalen met welke techniek dat gedaan moet worden. Op het moment dat we gaan voortbouwen op de technische oplossingen van anderen, is het lastiger om op de vraag achter de vraag te komen.

Zo hebben we weleens het verzoek gekregen om een extra rapportage in te bouwen. De klant zocht een betere manier om foutieve mutaties te vinden, maar met een redelijk simpele oplossing konden we de foutieve mutaties al veel eerder in het proces herkennen, en vaak zelfs voorkomen. In dit geval verdween de noodzaak voor een nieuw rapportagesysteem. Als we niet hadden doorgevraagd naar het daadwerkelijke probleem, hadden we deze oplossing nooit kunnen verzinnen. Het belangrijkste voordeel bij deze case is dat er nu niet een saai rapport bekeken hoeft te worden; bij foutieve mutaties komt er nu gewoon een notificatie binnen die direct verwerkt en opgelost kan worden. Er blijft meer tijd over om leuke en nuttige dingen te doen. En volgens mij is het realiseren van dit werkgeluk het hoogst haalbare resultaat dat we kunnen bereiken.’