Twee stappen vooruit; een stap achteruit

Ook hier is de problematiek te illustreren met het voorbeeld van de hovenier. Na het aanschaffen van het nieuwe boekhoudpakket is het acute probleem opgelost en werkt de boekhouding weer naar behoren. De spreadsheet had echter een mogelijkheid om de actuele voorraad van de hovenier in de boekhouding te administreren. Op deze manier had de hovenier zijn inkoop, verkoop en voorraad op een plek. Het nieuwe boekhoudsysteem voorziet daar niet in wat betekent dat de hovenier voor deel blijft vertrouwen op de spreadsheet. Op dit moment ontstaat er voor de hovenier een nieuw werkproces, in dienst van de automatisering. Hij zal nu immers handmatig de koppeling tussen voorraad en boekhouding moeten bijhouden. Een vervelend bijeffect wat het netto positieve resultaat van het nieuwe systeem kleiner maakt.

Voor met name werknemers en uitvoerend personeel kan zo’n situatie behoorlijk frustreren. Naast de verstoring van de werkzaamheden door het automatiseringsproces zelf kunnen de nieuwe werkprocessen als gevolg van die automatisering betekenen dat werknemers voor hun gevoel, of ook daadwerkelijk, minder tijd kunnen besteden aan nuttige werkzaamheden.