Een onontkoombaar proces

Elk bedrijf is tegenwoordig in meer of mindere mate afhankelijk van automatisering. Dit gaat soms over simpele onderwerpen zoals het e-mailen met relaties of het stroomlijnen van de boekhouding en voorraadbeheer. Een meer complexe casus kan plaatsvinden wanneer er vanuit een overheidsinstantie nieuwe regels worden opgelegd die je min of meer dwingen om te automatiseren. Veel bedrijven hebben in de basis van hun bedrijfsvoering geen affiniteit met IT. De uitdaging is dat deze organisaties, door steeds verdergaande vormen van automatiseren, toch gedwongen worden om zich hiermee bezig te gaan houden. 

Op het eerste gezicht zijn keuzes op het gebied van automatisering misleidend simpel. Het kiezen voor een boekhoudsysteem als beginnend hovenier is hierbij een mooi voorbeeld: in eerste instantie kan het gebruik van een spreadsheet volstaan, er zijn immers nog weinig klanten. Met verloop van tijd komt daar echter een grote zakelijke klant bij met meerdere locaties en aparte eisen betreft de facturatie, werknemers, salarisadministratie en inkoop. De hovenier kan wel blijven vertrouwen op de spreadsheet, maar er komt een moment dat dit simpelweg niet meer toereikend is. Hoe nu verder? Het draait hierbij vooral om strategie. Daarnaast toont het de noodzaak om automatisering te koppelen aan de lange termijn doelstellingen van een bedrijf.