Waarom is UX belangrijk?

Laten we ons weer richten op de user-experience. De volgende situatie is voor de meeste mensen wel herkenbaar: je moet wachten tot een website, app of programma opent of reageert. Vervolgens verlaat je het systeem uit ongeduld, omdat het laden te lang duurt. Dit is een simpel, maar belangrijk voorbeeld dat aantoont dat de gebruikerservaring ontzettend belangrijk is om klanten te behouden. Als gebruikers je product niet graag gebruiken, kan dit leiden tot een slechte reputatie en verlies van inkomsten omdat je klanten ervoor kiezen naar de concurrent te gaan.

Het succes van je product, dienst of bedrijf kan sterk afhangen van een effectieve en efficiƫnte gebruikerservaring. Door prioriteit te geven aan de behoeften van je klanten, te leren over hun verwachtingen en die verwachtingen vervolgens weet te overtreffen, krijg je tevreden klanten. Het vergroot de kans dat ze uiteindelijk loyaal worden en blijven terugkeren. Een goede user-experience zal uiteindelijk altijd in je voordeel werken: hoe loyaler de klanten, hoe succesvoller je bedrijf omdat je na verloop van tijd meer klanten zal vasthouden.