Het is belangrijk om te weten hoe je een goede UX maakt, maar het is uiteindelijk nog veel belangrijker om te begrijpen waarom sommige UX-keuzes goed zijn en wat ze effectief maakt. Als je begrijpt welke psychologische effecten bepaalde UX-elementen op gebruikers hebben, kun je de manier waarop een gebruiker met jouw product moet omgaan zelf bepalen en vormen.
Het psychologische aspect van gebruikerservaring is de studie van hoe mensen zich voelen, denken en reageren wanneer ze interactie hebben met een product, dienst of omgeving. En het weten van wat mensen motiveert, hoe ze zich gedragen en reageren op bepaalde feedback is belangrijk om de psychologische reactie van de gebruiker te benutten.
Een voorbeeld van veel voorkomende UX-feedback is de behoefte aan geanimeerde interface-elementen. Dit kan worden gebruikt om de gebruikersinterface te verbeteren, intuïtiever te maken en een emotionele reactie van de gebruiker te creëren. Deze emotionele reactie leidt dan – hopelijk – tot een gewenste actie. In dit geval zorgt de animatie ervoor dat de gebruiker onbewust de drang krijgt om actie te ondernemen na het zien van deze animatie. Een visuele bevestiging is erg belangrijk om een soepele en ongehinderde gebruikerservaring te behouden. De gewenste acties kunnen klein zijn: denk bijvoorbeeld aan het naar de volgende stap gaan in een multi-step proces, of een grotere actie die de gebruiker verleidt om een nog betere of grotere aankoop te doen. Het doel is om de gebruiker te helpen, zodat hij of zij weet wat de volgende stap is om het proces gaande te houden.