Wat maakt een goede user-experience?

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Het duurt slechts een fractie van een seconde voor gebruikers een mening vormen over een product of dienst. Als deze eerste indruk niet voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker, leidt dit vaak tot vertrek. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de aandacht van de gebruiker zo snel mogelijk wordt gegrepen om daarop verder te kunnen bouwen.

Daarnaast is de vindbaarheid van de juiste functionaliteiten of informatie van cruciaal belang. Een van de meest frustrerende problemen die gebruikers ervaren, is dat ze niet kunnen vinden waar ze naar zoeken. Het is even belangrijk om de gebruiker betrokken en geïntrigeerd te houden tijdens het gebruik van het product. Maak het navigeren makkelijk voor de gebruiker en toon relevante informatie en functionaliteiten waar de gebruiker in geïnteresseerd is.

Als derde is het belangrijk om rekening te houden met toegankelijkheid en personalisatie; niet elke gebruiker is gelijk. Zeker in complexe systemen zijn er vaak verschillende soorten gebruikers die op afzonderlijke manieren met het systeem moeten omgaan. Dit kan onoverzichtelijkheid veroorzaken en de productiviteit sterk verminderen. Elke functionaliteit die niet bruikbaar is, zal onnodig tijd en energie verspillen. Om dit te voorkomen, is het essentieel om het type gebruiker te identificeren en ze een optimale en gepersonaliseerde versie van het systeem te bieden. Het resultaat? Ze kunnen ongehinderd hun taken uitvoeren.